Podstawy prawne.
Zasady postępowania w sprawie skarg i wniosków regulują: ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania skarg i wniosków (Dz. U. nr 5, poz. 46).
Niezbędne informacje dla skarżącego.
Zgodnie z art. 225 § 1 KPA przewidziana jest ochrona prawna skarżącego/wnioskodawcy, cyt. „Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych."
"Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek. W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi
lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczajac się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje."
- J. Borkowski, w: Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004, s. 813.
Podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków.
Zgodnie z art. 221 § 1 KPA prawo do składania skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych przysługuje każdemu.
Tryb wnoszenia skarg i wniosków.
Skargę lub wniosek można wnieść pisemnie, ustnie do protokołu, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej a także telefonicznie. W przypadku skargi telefonicznej konieczne jest osobiste zgłoszenie skarżącego w celu złożenia skargi w odpowiedniej formie lub przesłanie skargi na piśmie.
Skarga lub wniosek, aby były rozpatrzone, powinny zawierać imię i nazwisko oraz adres wnoszącego. Skargi lub wnioski mające cechy anonimu nie podlegają rozpatrzeniu w trybie postępowania skargowego.
W przypadku skierowania skargi lub wniosku do niewłaściwego organu, organ ten jest zobowiązany do:
- niezwłocznego przekazania (nie później niż w terminie 7 dni) skargi lub wniosku właściwemu organowi i równoczesnego powiadomienia o tym skarżącego (wnioskodawcy), bądź
- wskazania skarżącemu (wnioskodawcy) organu właściwego do rozpatrzenia skargi lub wniosku.
Organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku, po wyjaśnieniu sprawy, ma obowiązek powiadomić wnoszącego skargę o sposobie jej załatwienia.
Zawiadomienie powinno zawierać nazwę organu od którego pochodzi, imię i nazwisko oraz stanowisko osoby upoważnionej do rozpoznania skargi oraz wskazanie sposobu jej załatwienia.
Skargi i wnioski w Szkole Policji w Słupsku przyjmuje Komendant Szkoły oraz jego Zastępcy, w poniedziałki w godz. 13:30 do 17:00.
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich: